Environmentalist

Environmentalist


کشتی از جنس بطری های پلاستیکی راهی اقیانوس شد

یک کشتی که از دوازده هزار بطری پلاستیکی ساخته شده است سفر دریایی خود را از شهر سانفرنسیسکوی آمریکا به مقصد شهر سیدنی استرالیا آغاز کرده است.

هدف از این سفر گسترش آگاهی در باره آلودگی است که اقیانوس های جهان را در بر گرفته است.

روز یکشنبه (21 مارس)، فعالان محیط زیست و دیوید دی روتچیلد، از وارثان خاندان اروپایی روتچیلد که در عرصه بانکداری ثروت زیادی به دست آورده اند، همراه با گروهی از دریانوردان سفر دریایی خود را با نام قایق دوبدنه Plastiki آغاز کردند.

سفر دریایی آنها، که مسافت آن یازده هزار گره دریایی است، از نقطه ای در اقیانوس آرام عبور خواهد کرد که به "زباله دانی بزرگ اقیانوس آرام" موسوم است. مساحت این ناحیه مملو از آشغال شناور پنج برابر مساحت بریتانیا یا دو برابر مساحت ایالت تگزاس در آمریکاست.

بنا به سازمان ملل متحد هشتاد درصد از بطری های پلاستیکی راهی گورستان زباله می شود.

آقای روتچیلد اوایل ماه مارس به بی بی سی گفت: "وقتش رسیده است که ما بر زباله ها غلبه کنیم. اهمیتی به انباشته شدن آشغال ها داده نمی شود چون آنها دور از چشم نگه داشته می شود و لازم نیست ذهن را مغشوش مشکلاتی کرد که ایجاد می کند: به دور از چشم به دور از یاد."

این ماجراجوی سی و یک ساله، که به عنوان کاوشگر به دو قطب شمال و جنوب و مناطق جنگلی سفر کرده است، روز شنبه (20 مارس)، چند ساعت پس از آغاز سفر سه ماهه Plastiki پیام تویتر ارسال کرد.

او در شبکه اینترنتی تویتر نوشته است: "2 گره دریایی را پشت سر گذاشته ایم. یک عالمه اقیانوس باید طی شود! همین الان اولین نشانه ها از زباله دریایی را دیدیم - لیوانی پلاستیکی!"

طرح Plastiki به بازیافت زباله معنی تازه ای بخشیده است.

دوازده هزار بطری پلاستیکی که برای ساخت این قایق دوبدنه (کاتاماران)، به کار رفته است با دی اکسید کربن پر شده تا این وسیله دریایی بادوام و شناور شود.

سوخت این کاتاماران از انرژی خورشیدی، باد و توربین های دریایی تامین می شود.

یک دوچرخه ثابت برق لازم برای استفاده از رایانه های لپ تاپ موجود در این کشتی را تولید می کند و آب مورد مصرف برای حمام و شستشو توسط کود داغ می شود؛ باغچه ای هم تعبیه شده تا مواد غذایی در همین کشتی کشت و برداشت شود.

منتقدان این طرح می گویند این سفر اکتشافی فقط مهر تائیدی است بر مصرف پلاستیک. پیام سازماندهندگان این برنامه به مردم این است: به جای این که نگران خودداری از مصرف پلاستیک باشید آن را بازیافت کنید.

آنها همچنین به این نکته اشاره داشته اند که اگر Plastiki در میانه راه از هم متلاشی شود، هزاران بطری پلاستیکی مستقیما وارد محیط اقیانوس شده است.

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2010/03/100315_l05_bottle_boat.shtml

به روز شده:  15:01 گرينويچ - 21 مارس 2010 - 01 فروردین 1389



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 31 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com